Website aanpassen aan scherm resolutie: Auto 800x600 1024x768
Juni 2017
M D W D V Z Z
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Winterklaar maken

Tien winterharde tips

1.  Wassen en poetsen
De klassieker voor het stallen wassen en poetsen is om twee redenen belangrijk. De lak wordt gereinigd en krijgt een goede beschermlaag waaraan vuil zich minder snel hecht. Daarbij vallen lakbeschadigingen op, die een begin van roest kunnen vormen. Ook restanten van vogelpoep en insecten moeten goed verwijderd worden; na de winter is dat veel moeilijker en bestaat de kans dat de lak intussen is aangetast. Het beste is om beschadigingen meteen te (laten) herstellen en niet pas na de winter als er al oxidatie heeft plaatsgevonden.

2.  Aluminium en chroom
Aluminium en verchroomde delen kunnen ook oxideren. Behandel chroom met zuurvrije vaseline of vuil- en waterafstotende siliconenspray. Doe dat ook met aluminium wielen van jongere oldtimers en youngtimer. Ook al zijn ze voorzien van een beschermende laklaag, want kleine beschadigingen kunnen lelijke oxidate plekken opleveren. Let wel op dat siliconenspray moeilijk te verwijderen en niet overschilderbaar is.
Blank aluminium oxideert aan de lucht en de oxidelaag geeft op zich een beschermende werking, maar zout heeft een vernietigende werking op aluminium. Dus rijdt liever 's winters niet en zeker niet als er gestrooid is.

3.  Wielkasten en bodem
Maak ook de boden en de wielkasten goed schoon. Dat gaat het beste met een slang met een spuitkop; de straal is ervan is niet zo krachtig en hard als van een hogedrukreiniger. De waterdruk daarvan kan de beschermende laag van de bodem aantasten en er kan zelf water in de stuurkogels en wiellagers binnendringen. Maak de auto na het wassen goed droog of beter nog rijdt hem droog. Neem daar de tijd voor, want een flinke rit (ca. 50 km) zorgt er ook voor dat de motor en uitlaat goed warm worden, zodat er geen condens achterblijft. Bovendien is de accu dan meteen goed opgeladen. Stal de auto na de rit meteen in de garage en start de motor niet meer.

4.  Deuren en rubbers
Smeer portierrubbers in met vaseline of siliconenvet. Sluit de deuren niet helemaal; zet ze liever in het "eerste slot". De deur zit dan niet helemaal dicht, maar valt ook niet vanzelf open. Dit zorgt voor ventilatie en -belangrijker nog- het voorkomt dat deurrubbers vastplakken. Zet ook de kofferbak en de ruiten een beetje open. En zorg dat de stalling ventileert.

5.  Remmen en koppeling
Trap in de winter zo nu en dan eens op het rem- en het koppelingspedaal. Daardoor vermindert de kans dat de remmen gaan vastzitten en de koppelingsplaten aan elkaar blijven kleven. Zet de auto in ieder geval niet op de handrem.

6.  Koelsysteem
Koelvloeistof biedt bescherming tegen bevriezen tot zo'n -25 oC. Maar oude koelvloeistof doet dat minder goed en bovendien neemt de reinigende en conserverende werking ervan met de tijd af. Om de drie jaar verversen is de remedie en dat kan het beste voor de winter gebeuren. Dan is de bescherming tegen vorst ten minste ook verzekerd.

7.  Brandstoftank
Alle metaal dat in aanmerking komt met lucht kan roesten en dus ook de binnenkant van de brandstoftank. Het is daarom beter de brandstoftank voor de winter helemaal af te vullen en de auto niet met een halfvolle tank te stallen

8.  Motor
Na een seizoen rijplezier zitten er allerlei stoffen in de motorolie die voor een begin van roest in de motor kunnen zorgen. Dat zal niet optreden als de auto regelmatig wordt gebruikt, maar wel na lange stilstand. Daarom is verversen van de olie voor de winter sterk aan te raden. Dat kan mooi na de laatste rit voordat de auto de stalling ingaat en de motor nog warm is

9.  Accu
Haal de accu bij voorkeur uit de auto en berg de accu op een koele, droge plek op. Of haal ten minste de accupolen los. Zet de accu elke maand een tijd aan de lader (druppelaar) om hem in goede conditie te houden. Laat de lader niet aangekoppeld als de accu vol is, tenzij u over een lader beschikt die druppelen en ontladen afwisselt. U kunt ook de accu zo nu en dan belasten door er tijdelijk een lampje op te laten branden.

10. Banden
Bij je eerste rit in het voorjaar wil je niet hobbelend op pad, omdat de banden te lang op één plek hebben gestaan en er een vlak deel in het loopvlak is ontstaan. Dat is eenvoudig te voorkomen door of de banden hard op te pompen (min. 3 bar, maar let wel op de max. toelaatbare druk van de band) of door de auto op assteunen te zetten, zodat de banden vrij van de grond zijn. Het laatste is bovendien beter voor de wiellagers, die dan niet belast worden. De auto geregeld iets verschuiven is een halve optie, omdat die vast vergeten wordt. 

En let zorg dat de APK in orde is en geldig blijft tijdens de winter, tenzij de auto geschorst is bij de RDW. Daarmee vervalt de APK- en verzekeringsplicht. Maar bedenk wel dat bij schorsen van de verzekering dat je dan ook niet gedekt bent in geval van diefstal en brand. Kortsluiting is zeker bij oudere auto's zeker niet ondenkbaar.

Op basis artikel in KNAC - de Auto, no 6 - 2011, Wim Otten.

Komende evenementen

  Doppentocht
zo 09 juli: 10:00 - 16:00
  Zomerrit
zo 30 juli: 00:00
  BBQ-rit
zo 20 augustus: 00:00
  24ste Oldtimerdag Voorschoten
zo 10 september: 00:00

Voorschotense Oldtimer Vereniging

De V.O.V. heeft als doelstelling het bijeen brengen van oldtimerliefhebbers uit Voorschoten en omstreken, om samen aan evenementen deel te nemen, gegevens van de verschillende voertuigen uit te wisselen, zoals informatie voor restauraties, onderdelen en adressen. De leden ontvangen vier keer per jaar het clubblad. Ieder lid mag gratis een advertentie plaatsen voor de verkoop van zijn of haar voertuig. Daarnaast worden ze regelmatig via een nieuwsbrief op de hoogte gehouden van recente ontwikkelingen.