Ook binnen de VOV blijft er discussie over welke benzine het beste te tanken en welke additieven eventueel zelf toe te voegen. Daarom een poging e.e.a. toe te lichten.
Om het brandstof/lucht-mengsel in de cilinder volledig te laten verbranden is (al is het minimaal) tijd nodig, omdat de cilindervulling niet ineens geheel ontstoken wordt. De bougie steekt het mengsel aan en dan beweegt zich vanaf de bougie een vlamfront door de verbrandingsruimte heen totdat het hele mengsel ontbrand is. Ontbranding leidt tot grote volumetoename en en dus een enorme druktoename (explosie) die de zuiger naar beneden duwt. De zuiger moet dan wel voorbij het bovenste dode punt zijn, want anders is het rendement van de drukgolf minimaal voor het bewegen van de zuiger en maximaal voor het beschadigen van de lagers ed. Vandaar het belang van het afstellen van het juiste ontstekingstijdstip!
Benzine met een octaangetal van RON 95 heeft een veel kortere ontbrandingstijd dan benzine met octaangetal RON 98. Dus hoe hoger het octaangetal hoe langzamer de ontbranding plaatsvindt. Onze oudere motoren zijn specifiek ontworpen voor benzine met een hoog octaangetal (98 dus). Tank je dan benzine met een lager octaangetal (bijv. 95) dan moet je de ontsteking later stellen om bedoelde schade aan de motor te voorkomen.
Bijkomend nadeel van rijden op 95 is dat het brandstofverbruik door onze motoren iets ongunstiger is dan op 98. Daarnaast loop je bij gebruik van 95 de kans op pingelen van de motor. Iets dat je te allen tijde moet voorkomen. Zoals gezegd, start de verbranding bij de bougie en verplaatst zich dan geleidelijk door de verbrandingsruimte. Als de brandstof echter niet klopvast genoeg is, kan het gebeuren dat een deel van het mengsel "vanzelf" begint te ontbranden nog voordat de verbranding gepasseerd is. Er ontstaat dan een tegenfront dat we horen als kloppen of pingelen. De gevolgen daarvan zijn desastreus en e.e.a. kan tot veel schade leiden.
Aan de pomp is niet altijd even duidelijk welke benzine welk octaangetal heeft. Duidelijk is wel dat 98 tanken steeds lastiger wordt. Maar gelukkig kunnen onze motoren vrijwel net zo goed op benzine met RON 97 rijden. Alleen is vaak dus niet duidelijk welke benzine octaangetal 98 of 97 heeft. Voorbeelden van benzine die we nog wel veilig kunnen tanken zijn: Shell V-power (97), Total Exellium (98), Argos 95/E5 (98), Texaco Superplus (102?) en Aral V-power (98).
Hou het zelf goed in de gaten of benzinefabrikanten hun octaangehaltes niet wijzigen. En let op, want pompbedienden weten soms niet echt wat het octaangetal van hun superbenzine is. Denk ook na over het vuil oplossend vermogen van moderne benzine. Verontreinigingen in de motor kunnen weer in oplossing komen en vervolgens elders tot verstopping leiden.
Er zijn verschillende additieven, die je aan de benzine kunt toevoegen:
1. Loodvervanger
Vroeger werd om het octaangetal te verhogen Tetraethyllood aan benzine toegevoegd. Deze loodtoevoeging zorgde tevens voor smering van de klepgeleiders en beschermde de uitlaatkleppen en klepzetels tegen inslaan. Vanwege milieu en gezondheidsaspecten mag geen lood meer worden toegevoegd en zijn loodvervangers in de handel gekomen. Deze kan je goed gebruiken als de motor niet geschikt is voor loodvrije benzine, maar loodvervangers verhogen het octaangetal niet!
Overigens beschadigt de motor (inslaan kleppen) doorgaans ook weer niet zo heel snel als je de motor niet al te zwaar belast (voorkom dus te hard scheuren en hoge toerentallen).
2. Octaan booster
Een goed werkend additief om van RON 95 een 97 of zelfs een 98 benzine te maken. Gebruiken dus.
3. Combinatie van booster-loodvervanger-brandstofbeschermer
Een combinatie van 1 en 2 met een additief om de benzine (denk aan het percentage ethanol) langer houdbaar te maken.
Genoemde soorten toevoegingen zijn per merk en soort sterk verschillend in prijs. Per liter brandstof varieert de prijs van 5 tot 16 cent per liter. En LET OP: loodvervanger is geen booster en andersom!
Een flesje booster in de auto is altijd handig voor als er onverhoopt geen 98 te vinden is. Bedenk ook dat 95 met booster vaak goedkoper is dan 98 tanken. Dus waarom voor benzine een blokje omrijden?
Bron: The Octacon oktober 2011, Siegfried de Blieck